Loading

Teorie a modely zahraničního obchodu

- teorie mezinárodního obchodu a modely
- teorie je nadřazeným (zastřešujícím) pojmem modelu
- model je popisem určité reality

- předpoklady:
- tržní X direktivní ekonomika
- dokonalá X nedokonalá konkurence (nikdo nemá takovou sílu aby ovlivnil cenu, mohou pouze snižovat své náklady,hodně tržních subjektů, stejná informovanost všech subjektů)
- mikroekonomická X makroekonomická úroveň analýzy mezinárodního obchodu

- rozhodování v mezinárodním obchodu – základní pojmy teorie MO:
- kupující X prodávající
- export (vývoz, X), import (dovoz, M), čistý export (NX=X-M)
- měřitelnost – peněžní a fyzické jednotky
- platební bilance – horizontální a vertikální struktura, údaje o ní od ČSÚ, MF, ČNB
- rozdíl mezi nabídkou a poptávkou musí krýt NX: X-M=Y-(C+I+G) z toho vyplývá X-M=(S-I)+(T-G)
- keynesovský multiplikátor otevřené ekonomiky
- otevřená X uzavřená ekonomika (saldo platební bilance musí být vyrovnané)
- vyrovnávací proces výkonové bilance

1 komentář:

  1. V rámci zahraničního obchodu jsem prodával jako obchodní zástupce a logistik vysokozdvižné vozíky. Pravda, neměl jsem v tu dobu moc zkušeností, takže mě naprosto logicky překvapilo, kolik specifik zahraniční obchod má. Takže jsem docela rád za podobné stránky, ze kterých jsem mohl čerpat. Teď už ale v té firmě nedělám a podnikám sám na sebe jako OSVČ. :)

    OdpovědětVymazat